Afgelopen 3 weken hebben wij met de auto door Frankrijk gereisd. In 3 weken hebben we ruim 5200 kilometer gereden met onze elektrische auto, een Kia e-Niro (64kWh). Hoewel we buiten het hoogseizoen om op vakantie zijn geweest, en dus niet kunnen oordelen over vermeende files bij opladers langs de snelweg tijdens de zomervakanties, kunnen we niet anders dan positief terug kijken op deze ervaring. In dit artikel deel ik onze ervaringen en geef ik enkele tips die onze reis in ieder geval bespoedigd hebben.
Als je met je elektrische auto op vakantie gaat, moet je van te voren wel net iets meer plannen dan je gewend bent met een ouderwetse benzine auto. Simpelweg gezegd heb je gewoon wat minder plekken om ‘bij te tanken’, en duurt dat ook nog iets langer. Maar, onder aan de streep hoeft dat niet eens zo heel veel uit te maken. Ter illustratie: vanuit huis naar Andorra (de verste plek tijdens onze vakantie) duurt volgens Google Maps zo’n 15 uur. Dat is pure rijtijd, dus daar komen alle pauzes nog bij. Als je dan kijkt naar dezelfde route met een elektrische auto (waarbij je dus regelmatiger en langer stil staat om te laden, en het ook zuiniger is om niet harder dan 100-110 km/uur te rijden), dan komt dat uit op zo’n 19 uur. Deze tijd is dus al wel inclusief alle laadmomenten, en als je dat een beetje goed inplant, dan laat je deze lekker samenvallen met je lunchpauzes en toiletmomenten (of zelfs een overnachting). Ja, het kost wat extra tijd, maar door de extra pauzes en het rustig rijden kom je ook minder gehaast aan op je vakantiebestemming.
Verbruik
Daar waar onze auto normaal een bereik van zo’n 450-470 kilometer heeft op een volle accu, was dat tijdens onze vakantie vaak zelfs ruim boven de 500 kilometer. Van te voren waren we eerder bang dat in bergachtige omgevingen het bereik zou terugvallen, maar blijkbaar win je tijdens de afdalingen in de bergen dermate veel energie terug, dat je juist verder kunt rijden op de bergwegen. Ook het feit dat we (op de lange heen- en terugreis na) voornamelijk via B-wegen rijden, draagt bij aan een zuiniger verbruik.
Opladen
Langs de snelwegen in Frankrijk (zeker op de route de soleil, en ook in Duitsland) zijn meer dan voldoende snelladers beschikbaar. Daarmee laad je (afhankelijk van je auto) binnen 20 minuten weer van 40% naar 80% bij, zodat je weer even vooruit kan. Let op dat het laden boven de 80% relatief gezien veel langer duurt. Omdat dit zoveel trager gaat, kun je beter 2x op een dag van 40% naar 80% laden, dan 1x van 20% naar 100%.
Buiten de snelwegen heb je minder vaak snelladers, maar in de meeste plaatsen heb je wel (meerdere) opties om te laden. Als we dus even een stadje in gingen, of we gingen ergens uit eten, dan zochten we van tevoren alvast een laadpaal op, zodat de auto altijd kon opladen als deze toch stil staat. Ook hebben wij de elektrische auto regelmatig bij onze accommodatie opgeladen. In Booking.com kun je aangeven dat je een accommodatie zoekt met laadmogelijkheden (soms tegen betaling, maar soms ook kosteloos), maar we hebben ook regelmatig onze auto ‘gratis’ opgeladen met de 220V stekker op de camping of met een verlengsnoer vanaf ons vakantiehuisje.
A Better Routeplanner
Gebruik A Better Routeplanner. Deze site (en ze hebben ook een goede app) helpt je met het plannen van een route, en houdt eigenlijk overal al rekening mee. Hij berekent de optimale laadmomenten, vertelt je waar en hoever je het best kan laden, en houdt ook rekening met je type auto. Tevens kun je aangeven hoe vol je batterij is bij vertrek, en hoe vol je wil zijn bij aankomst. Zo plan je ook alvast vooruit naar je volgende dagen.
Tips
- Plan je laadmomenten van te voren (grofweg)
- Gebruik apps zoals Plugsurfing en Google Maps om laadpalen in steden te vinden
- Gebruik de nachten om de auto volledig te laden
- Regel één of meer extra laadpassen, zodat je altijd en overal dekking hebt. Wij hadden een gratis pas van Engie (je betaalt 34 cent per transactie) en die werkte (bijna) overal
Conclusie
Op lange afstanden heb je vaker pauze, en tegelijkertijd is een lagere maximum snelheid ook handig. Daardoor duurt de reis veelal iets langer (afhankelijk van wat je gewend bent). In de praktijk stopten wij iedere 2 uur om 20-25 minuten te laden, daarna konden we weer verder.
Op kortere stukken konden we het eigenlijk altijd wel afdoen met laden tijdens het parkeren in een stadje, en/of laden gedurende de nacht bij onze camping of accommodatie.
Dus overall, ja het rijden met een elektrische auto kost iets meer tijd, maar hé, je bent op vakantie dus hebt geen haast. En voor je portemonnee en het milieu is het vanzelfsprekend wel een stukje prettiger.